Followers

Tuesday, June 19, 2012

Review Teduhan Kasih...

Erkkk... Hye2 u olls and assalamualaikum... ^_^
dakkkk....... hari tu ada org mintak review nOvel Teduhan Kasih (TDK) kan? kan? kan?
Tapi mintak maap la baru sempat nak buat... Sowieee... Saya terhamat buzy sekarang ni... nak habiskan baca TDK tu pon amek masa almost 3 hari weyhhh... erghhh... sungguh tidak sempat untuk dihabiskan dalam masa sehari dengan jadual aku yang tak semegah full dua puluh empat jam!!!
Tapi kan... tapi kan... rasanya tidak le lama bebenor aku ambik masa kan? kan? tak sampai seminggu kot.. rasanya lah... hihi...
Okey2... memandangkan aku ada sedikit masa terluang ni aku taip le review ni... Bulan depan lagi la aku sibok...

Serba sedikit tentang Teduhan kasih


Novel ni mengisahkan tentang seorang wanita yang bernama Iffa. Dia telah diceraikan oleh suami dia, Rizal yang curang dengan kawan baik Iffa sendiri, Ayu... Erghhh... mintak simpang aku kawan baik macam ni... Tikam belakang! sanggup tackle suami kawan baik sendiri... Baik tak payah ada kawan kalau macam ni... Iffa ni kena cerai sebab Rizal tu nak kahwin dengan Ayu and Ayu tak nak hidup bermadu... Ohhh... memandangkan si Rizal ni SANGAT BAIK... tanpa belas kasihan dia ceraikan Iffa yang masa tu tengah pregnant anak dia... Bukan tu je kot... Siap suruh Iffa gugurkan lagi anak dalam kandungan tu... perghhh... memang DAYUS kot mamat ni... tensiOn aku... Mak si Rizal ni jadi tukang sokong... sebab mak dia mmg tak berkenan dekat si Iffa ni dari dulu... Mulut macam longkang mak cik ni... Buat sakit hati org... untung la Iffa tu boleh cakap baik2 lagi dengan dia... kalau aku.. Kim salam!! #mmg bukan seorang yang penyabar... T_T#
So... dah kena cerai si Iffa ni pun kena la keluar dari rumah tu... Dia duduk la dengan mak tiri dia.. Owhh.. mak tiri ni sebijik macam cinderella punya mak tiri... T_T kakak tiri haruslah macam maknyer kan? like mother like daughter... hampehhh... adik diri dia ja baik... boleh terima dia... Hermm... hari2 kena dera kot Iffa ni... Kemuncak dia... acewahhh... kemuncak tuhh... hik3... okey2... kemuncak dia bila mak tiri dia satu keluarga p bercuti dekat langkawi hari yang sama dengan Rizal and Ayu nak kahwen... and paling syiOk tarikh tu adalah tarikh Iffa beranak... ampa tengOk? bijak tak depa buat plan... Tapi kuasa Allah sapa tau... Di saat2 genting Iffa untuk melahirkan anak tanpa bantuan siapa2... Ada seorang hamba Allah yang bernama Ehsan sanggup untuk tolong Iffa... masa ni Ehsan yang tolong bawa Iffa ke hospital... dia yang teman Iffa masok labOur roOm sebab orang semua sangka Ehsan dengan Iffa husband and wife... Then lahirlah seorang bayi lelaki!! =)
Owhh... and Ehsan pon dengan selamba kodok bahasakan dia papa dengan bayi kecil yang diberi nama Adam Ehsan... Ape ke he ada nama Ehsan kan? haha... dia cakap nak suruh Adam ber'bin'kan nama dia tak boleh... sO dia tumpang nama Adam ja la... Sweet dOk?? hahaha... Ehsan pon tau masalah yang Iffa hadapi and Ehsan bawak Adam dengan Iffa duduk dengan dia... Oh correction tape sat... bukan tinggal dgn Ehsan ja la... Ada orang gaji Ehsan sekali... mak cik Hanim...
Erm... aku cut2 la eh... panjang gilos nak cerita...
Tak lama lepas tu diorang kawennn... Ehsan ni dah lama suka dekat Iffa tapi dia takut nak cakap dekat Iffa jadi dia buat alasan dia nak kahwen dengan Iffa demi kebaikan Adam... Cerdik dak?? cerdikk menipu!! haha... nasib baik untuk kebaikan... ^_^
Ehsan ni pun manusia biasa... walaupun dia hidup mewah tapi dia kekurangan ilmu agama... Dia hidup jauh dari ajaran Allah... Dia tak solat... minum arak... buat maksiat... eh... macam2 lagi lah... Tapi dengan perlahan-lahan... dia dapat berubah dengan bantuan Iffa... Lepas dia kenal Iffa... dia dah tak jadi kaki perempuan... dia dah tak bawak perempuan masuk dalam bilik... Arak pun dia tinggal lepas kantoi dengan Iffa and Iffa ugut akan bawak Adam keluar dari rumah Ehsan tu kalau Ehsan still minum... wuwuwuwuww...
Ada ja Lisa ni bekas perempuan2 yang pernah Ehsan usung still cari Ehsan lagi... tak puas hati Ehsan kahwen dengan Iffa... tapi pada aku si Lisa ni punya karakter tak la jahat sangat... Tapi banyak kali jugak la si Iffa ni jeles... kah3...
hah si Ayu tu pulak.. bila dapat tahu Iffa tu kahwen dengan bos dekat tempat dia, Rizal dengan kakak tiri si Iffa ni kerja... terus nak goda si Ehsan ni... perghhh... mmg sumpah aku meluat kat dia... Nasib baik Ehsan kalisss godaannn tak macam Rizal hampeh tu... Kalau tak hermmm... mau cerai pulak Ehsan dengan Iffa tu... Oh tak sanggup teman membayangkan... T_T
Ayu ni tinggal si Rizal ni... si Rizal ni macam orang gila carik Ayu... yang mak tiri, bekas mak mertua, kakak tiri tak habis2 nak cakap Adam anak sial... kakak tiri Iffa sampai turun pangkat la Ehsan buat sebab cakap Adam anak sial depan2 dia... hamekkk kau... tapi tu pun tak insaf2 lagi... adeii... Ohh... yeah... last depa hidup bahagia dengan twin.. girls... =)

Kalau nak tahu... apa jadi dekat Rizal, Ayu, Mak tiri dia, kakak tiri dia... bOleh p beli dekat bookstore nOvel ni okey sayang2 sekalian? tak pun beli on9 dekat laman web karyaseni... dapat diskaun RM 3 tapi jangan lupa daftar ahli duli hokeyh bebeyh? hihi... jangan marah ar.. bukan tak nak cerita semua tapi tak syiOk ar kalau aku cerita semua lagipun aku kena taip dengan kadar segera ni... ada bnyak benda lagi tak settle... sowiesss... *___*

Pendapat Peribadi saya tentang Teduhan Kasih



  • Boleh buat rujukan kot untuk orang2 yang nak kawen and dah kawen... :P Dia bnyk cerita tentang life perkahwinan... sikap hormat menghormati... saling memahami... kongsi masalah... Sesunguhnya suami isteri juga adalah sahabat yang paling baik... sentiasa sokong menyokong... tapi aku rasa budak under age tak sesuai... :P tak la open sangat cerita dia... Tapi tak sesuai la.. 18 boleh... #aku la tu 18# haha... 
  • Kasih sayang... walaupun Adam tu bukan darah daging Ehsan... tapi dia sanggup jaga malah sayang macam anak sendiri... ingat senang nak cari macam ni sekarang?? payah kottt...
  • Ermm... aku tak tahu lastly bekas mak mertua Iffa tu dapat terima tak Adam and insaf tak lepas si Rizal tu mati... #halamakkk... terbocor rahsia pulak.. haha# aku kecewa sikit la sebab mak tiri dengan kakak tiri Iffa tu walaupun dah dapat balasab tapi still tak insaf lagi... Mulut masih macam puaka hokeyhh... Kalau boleh tu nak la jugak diorang insaf kan... hihi... =)
  • Aku kOmpuse... Sofea tu sebenarnya sepupu Rizal kah? adik diri Ayu kah? atau nama diorang yang sama? hehe... Lagi satu masa Iffa demam tu... Iffa ada solat kan? tapi kenapa dekat page 392 Iffa cakap dia tengah period? Ker saya yg tak fOkus masa baca nOvel ni? hihi..
  • Pengorbanan Iffa untuk Rizal yang tak lansung dihargai uh agak menyentuh perasaan... sampai berhenti kerja ikut cakap Rizal tu... tapi last2 hampehhh kena tinggal jugak...
  • Rambut sama hitam... tapi hati lain2... =) Jangan mudah percaya dekat orang walaupun dia adalah kawan baik kita yang kita kenal sejak kecik lagi...
  • Dekatkan diri dengan Allah... Sesungguhnya Allah maha pengampun... Setiap umat manusia diberi peluang untuk bertaubat walaupun sebesar mana dosa kita... Jika kita ikhlas ingin berubah... insya'allah taubat kita diterima... =)
  • Ehsan sangat baik la senang cerita... Dia banyak berubah ke arah kebaikan... dia selalu jaga Iffa... masa Iffa pregnant anak dia and dalam pantang yang aku macam tak percaya sikit... aku macam... 'fuyooo... sampai macam ni dia jaga Iffa... semua suami akan layan macam wife dia macam ni ka?' dalam hati jugak aku berdoa semoga aku dipertemukan dengan insan yang ada tangungjawab macam Ehsan... yang boleh bimbing dan jaga saya sebaik-baiknya... ^_^ #erkkk... lambat lagi kot... nak pegang master dulu baru nak kahwen boleh tak???# hehehe
sO untuk kak Sarah Marissa/ Qaseh Qaisara.... ni apa yang ikhlas dari hati saya... Cerita ni mmg ada bynak pengajaran and saya rasa ada antara amalan Ehsan dengan Iffa yang boleh pasangan suami isteri lain ambik... Untuk keharmonian rumah tangga semua.. #acewaahhh... macam diri sendiri dah kawen#
Apa2 pun nOvel ni mmg best... Saya sudah jatuh tergolek bertimpa-timpa dengan itu papa Ehsan... Awwww... sweet gila Ehsan... ngeh3... Tahniahhhh! Saya akan sentiasa sokong kak Sarah dari belakang... lakukan yang lebih baik pada masa depan... ^_^

hOraite... sampai sini saja yer... Daku banyak benda nak kena settle... AdiOss... nanti next en3 hujung bulan ni kot... :P

17 comments:

  1. nice review...:D..sweet kan popa Ehsan..sgt sayang kat Adam..

    oowh..Marissa & Qaseh Qaisara orang yang sama ke?? Baru tau..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... thanks... yupp sgt sweet itu papa ehsan....

      a'ah org yg sama... Marissa under KS.... Qaseh Qaisara under Fajar pakeer kalau tak salah saya... :)

      Delete
  2. suka sangat dengan ur review.. best sgt.. thanx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sebab suka dgn my review yg biasa2 je ni... ^^

      Delete
  3. saye dari Batam lah. baru aje tengok pilem ni kat tv3. best lah pilem macam ni. daripade nonton sinetron yang di tipi indonesia. btw, makasih ye spoilernye... saye penasaran dengan akhirnye. rupenye ini adaptasi novel jadi kite orang searchlah di google. jadi tiap hari tu nunggu petang aje buat nonton lanjutan pilem ni. tengkiuuu yaaa... :*

    ReplyDelete
  4. kenapa ayu tu benci sangat dengan ifa padahal dorang kan kawan baik sebelum tu. harap jwb.. plzzzzzzz..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terjawab kot soalan ni... hehe... maaflah... dah lama tak bkk blog ni haa... sebab ayu tu jenis tak boleh tgk org senang dari dia... tambah2 ifa... huk3...

      Delete
  5. akhir sekali dpt twins perempuan lah? wahhhh! ayu gila ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. a'ah... dapat twin gurl... in shaa allah nnt writer dia nak kuarkan teduhan kasih 2 dengan tajuk PAPA EHSAN... dalam ni dapat lagi baby... hehehe

      Delete
  6. Thanks...review yg amat jelas n disampaikan dgn olahan yg santai. Sampai ke riyadh ....:)

    ReplyDelete
  7. haha bagus2 suke giler xplanation.
    da tau cite aku takde la balik kije awal pahni.
    huhahuhaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... ehhh boleh pulak macam tu? hahaha... tapi ada je part yang takde dalam novel ada dalam drama... tak sama 100% katanya... hehe :)

      Delete
  8. Knapa ayu mcm tu sgt jahat die.. iffa penah buat salah kat dia ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iffa tak ada buat salah pun... Tapi dia tak boleh tengok orang lebih dari dia... Tambah2 Iffa... pada dia, dia yang terhebat... huhu

      Delete