Followers

Friday, December 13, 2013

Review : Suami Aku Ustaz

Assalamualaikum... hye guys jumpa lagi... *smbil lambai2 bajet princess* hahaha...

Okeyy... sebelum ni aku update pasal Hikayat Cinta Si Pematah Hati kan? so entry ni aku nak update pasal Suami aku Ustaz (SAU) pulak... alahhh yg nak adaptasi ke filem tu... yg hero n heroin dia Adi putra dgn Nora Danish tu... eheee...

okeyy novel ni kalau tak salah aku beli masa pesta buku antarabangsa this year n yeahhh lebih kurang 7 bulan berlalu... hahaha... *baru reti nak baca* i think lepas ni kena stop kejap kot xtvt memebeli novel ni... u know what sekarang ni dalam list pending ada more than 40 novels to read ok... tp aku macam was2 untuk stopkan tu hahaha... why don't i use word 'kurangkan' more confident hahah... okey apa2 pun berbalik kepada novel SAU... ini novel pertama Hannah Dhaniyah which is kalau kat fb aku rasa korang boleh like page aku_dia... Itu page writer ni actually just dia tak guna nama Hannah Dhaniyah tu sbb pada mulanya dia nak guna nickname aku_dia... tapi publisher tolak... so terhasilah nama HANNAH DHANIYAH... Novel ni under publisher Karyaseni... kalau tanya keluar bila aku tak tau sbb novel ni aku beli lambat... heee~ so let's start with the synopsis... :)

Serba sedikit mengenai SAU

Cerita ni bermula dengan mak n ayah Lisa yang nak pergi menunaikan Haji... memandangkan si Lisa ni anak tunggal lepas tu asyik keluar malam lepak kedai mamak dgn member2 laki dia Joe dgn Pa'an menyebabkan mak dia macam tak sedap hati nak tggal dia sorang... so parents Lisa buat kata putus which is Lisa kena kahwin dengan sepupu dia Abg Hafiz yang juga seorang ustaz kat sekolah dia belajar... ohoo bukan hanya ustaz kat sekolah dia malah ajar subjek agama untuk kelas dia... kiranya dia kena kahwin dengan ustaz dia sendiri la selain dari pangkat abg sepupu tu.. haha.. Mula2 mmg Lisa tolak... yer lah dia baru nak ambik SPM lagi beberapa bulan tiba2 kena kahwin...Tapi lastly Lisa mmg tak dapat tolak lagi sbb ni adalah kata putus parents dia... parents dia nak ustaz hafiz tu jaga Lisa sepanjang diorang pergi Haji... Pada aku lepas diorang kahwin ni dah kira macam klimax la... tapi takde la klimax sgt pun erkkk hahah abaikan... Sbb si Lisa ni tak nak bagitau kat sapa2 pun yang dia dah kahwin dengan Ustaz Hafiz... salah satu sbb dia malu selain daripada dia takut tak boleh ambik SPM... Even dari kawan baik dia Lisa, Joe dengan Pa'an pun dia rahsiahkan...

Lepas diorang kahwin tu aku nak kata diorang gaduh tak... Hidup diorang macam biasa... macam abang dengan adik mungkin... Sampai satu hari tuLisa ni jatuh moto masa balik dari kelas tambahan... kebetulan si Joe ni follow belakang so Joe tolong la Lisa... Kebetulan lagi ada cikgu sekolah dia nama apa aku lupa tapi ckgu perempuan pun lalu kat situ... so cikgu tu pun tolong la hantar Lisa dengan Joe... Smpai2 kat rumah ada kereta ustaz hafiz... cikgu tu mula pelik sbb adik sepupu dengan abg sepupu ddk serumah kan? Sebelum ni cikgu tu ada jumpa Lisa dgn Ustaz dekat shopping mall tapi Lisa hanya kenalkan ustaz tu sebgai abg sepupu dia... Lisa dah kecut perut masa tu and lastly mmg rasa dia terbongkar kat situ jugak... Ustaz Hafiz terangkan keadaan sebenar kat cikgu tu and Joe sbb cikgu tu dah mula pandang serong kat ustaz hafiz... so mmg clear la... tapi... si Joe pulak bawak diri merajuk dengan si Lisa ni... salah satu sbb... sbb dia ada hati kat Lisa...

Joe tu mmg buat tak tahu jek kat dia smpai la satu pagi tu dia ada keluarkan perkataan yang mengguris hati ustaz hafiz... something like dia tak mau pun hidup dengan ustaz hafiz tu... andd... keadaan bertambah buruk bila ustaz hafiz ada kat luar kelas tu and dengar... ustaz hafiz mmg kecik hati so mmg hubungan diorang dingin kejap... Lisa nak pujuk ustaz Hafiz tu so dia pun bagitau la kat Wati dia dah kahwin dengan ustaz tu pun sbb dia nak mintak idea Wati pujuk ustaz... tak lama lepas tu keadaan pun elok balik la.. Joe pun boleh terima kenyataan walaupun macam pahit kan... mujur jugak si Wati tu tak marah dia tapi kecik hati jugak la... Last day sekolah nak tak nak mmg satu sekolah tau Lisa kahwin dengan ustaz sbb nak jemput makan kenduri... kiranya majlis kahwin diorang buat lepas Lisa habis SPM la.. and masa ni mmg Lisa macam tak kisah walaupun still malu n cuak nak bagitau....

Then Lisa sambung belajar... Lisa rahsiakan status dia masa apply borang sambung study... dia tulis single... smpai kat uni... cincin pun dia tak pakai n dia still rahsiakan perkahwinan dia and hanya kenalkan ustaz sebagai abang dia... bukan abg sepupu n bukan abg syg *ehh abg syg? kah3... ok suami* okey ni betul klimax... ada sorang mamat ni Naim nama dia, abg kepada roomate Lisa, Sarah... Lisa mmg la tak melayan sgt si Naim tu tapi Naim tu jenis yang tak putus asa... makin parah bila hati si Lisa ni sendiri macam ada 'sikit' perasaan untuk Naim bila dia jauh dari ustaz sedangkan kalau ustaz tu call dia tak peduli pun kat Naim tu...

So... kalau nak tau macam mana Lisa handle problem dia dengan Naim... macam mana dia bagitau kawan2 dia yang dia dah kahwin... macam mana dia terima ustaz sebagai suami dalam hidup dia... macam mana dia handle hidup dia lepas kahwin... kenapa ustaz senang sangat terima cadangan family dia untuk terima Lisa... kenapa dari kecik dia suka Lisa...kenapa dia suka makan choclairs... apa yg sbbkan dia suka sgt dengan coklat tu... macam mana Lisa ambik balik hati ustaz yang kadang2 dia sakitkan tanpa dia sedar... semua ada dalam SUAMI AKU USTAZ... boleh dapatkan di kedai berhampiran anda... acewahhh ada gaya promoter tak? hahaha... btw kalau korang macam aku jenis malas nak keluar boleh jek beli on9... tarak hal... oder, bank in then tggu jekdepan umah posmen datang... haha... kalau beli kat bookstore harga RM22... kalau direct dari KS macam biasa la diskaun RM3 n free postage... *berbaloi ok beli on9*

Pandangan/pendapat

Kalau korang mengharapkan cerita yang lovey dovey ni bukan novel dia... ada sweet dia... tapi sweet yang malu2... sweet yang biasa... tapi........ kalau korang nak novel yang boleh ajar korang jadi isteri solehah here it's... bila aku baca novel ni and tanpa sedar kadang aku terfikir... kadang2 benda2 kecik yang kita tak pandang sgt ni la sebenarnya isteri zaman sekarang suka buat... Lisa keluar rumah tak bagitau ustaz... main keluar jek... Lepas tu kadang2 macam terkecikkan hati suami tanpa sengaja... itu yang aku perasan Lisa SELALU buat tapi ustaz diam jek.... ustaz tegur baik2... ustaz sabar walaupun yeah dia manusia weyh sabar dia ada limit... boleh tgk contoh macam mana ustaz handle bini dia yang tak matang... bini dia yang agak degil and ada sedikit nakal... haha...

Orang selalu cakap ustaz skema *aku sendiri still fikir macam ni... ustaz = skema* tapi aku rasa bila baca novel ni korang boleh tau kot... actually ustaz bukan skema... just dia jaga perilaku dia dekat luar... bila dekat rumah sweet je... nakal jugak... macam ustaz hafiz... bila dia tak kahwin dengan Lisa... dia tak cakap sgt pun dengan Lisa... tapi bila dah kahwin... haaa... amekawww... pada aku ustaz hafiz tak sweet... tapi cara dia ubah lisa... macam mana dia sabar layan Lisa agak boleh mencairkan hati... hahaha... ada jek adegan ustaz usik Lisa... idoklew ustaz tu skema semedang serius 24jam....

Tanggungjawab sebgai isteri... ramai orang kahwin muda kan sekarang? alhamdulillah dapat elak zina... :) tapi... sedar tak bila kta kahwin bukan hanya untuk nafsu atau keseronokkan semata2... tanggungjawab semakin bertambah... kena jaga maruah suami... kena jaga perilaku... lepas tu bila jadi ibu... lagi berat tanggungjawab... aku pernah baca dalam satu majalah ni...kata seorang ustazah tu... BILA KITA NAK BAHAGIAKAN ORANG LAIN... KITA KENA BAHAGIAKAN DIRI KITA DULU... paham tak maksud ayat ni? padaaku ayat ni macam kalau kita tak dapat rasa bahagia, tenang macam mana kita nak bagi orang yang kita sayang tu rasa bahagia macam mana yang kita rasa... mungkin kita bahagia tapi jauh di sudut hati mesti akan rasa sedikit 'kosong'. Berat tanggungjawab nak jadi isteri... mental and fizikal kena ready... tapi kalau jodoh dah sampai kahwin la kan? semua ni ketentuan Allah... ok dah jauh melalut... apa yg aku nak smpaikan just bagi org2 yg nak kahwin tambah2 kalau kahwin usia muda sesuai la baca SAU ni... macam2 dapat... :)

konklusion dia... cerita ni tak sweet, melting, pengsan bla bla bla... TETAPI kalau korang nak ilmu dan belajar tentang alam rumah tangga... nak belajar jadi isteri solehah...aku suggestionkan buku ni... nak jadi isteri mithali kan.. ;) apa2 pun tahniah untuk writer dia... Hannah Dhaniyah... don't get me wrong bila aku cakap novel ni tak sweet bla bla bla bla... tu tak bermaksud novel ni tak best... novel ni best kalau nak cari ilmu... kalau nak part sweet, melting, semua tu mmg takdak... :D best on based islam... nilai islam yang dia terapkan dalam novel SAU ni sgt bagus... that why aku suggested novel ni kalau korang nak kahwin awal ;) tak semestinya jugak la... sbb kadang2 aku tgk org kahwin lambat pun 2x5 je... hahaha... well suggested untuk bakal2 isteri yang nak jadi isteri mithali.... :) overall 4.5* great job!!

Bila dia seorang USTAZ tak bermaksud dia sudah sempurna... kerana... dia juga seorang manusia... take noted! ;)



yang atas tu cover versi baru n kat bawah ni cover versi lama... aku punya cover vesri lama.... ;)

No comments:

Post a Comment