Followers

Tuesday, February 19, 2013

Tudung macam rambut??

Assalamualaikum.... Just a short update... :D

Sebenornya aku tengah buzy cari tutorial nak edit video tadi... Aku ni edit gambar reti tapi video tak reti sebab tak pernah buat video kui3...

Bila aku strees edit, aku bkk fb *inilah ciri2 student yg berjaya ya? haha* tertiba aku terjumpa satu blog ni and dia menceritakan pasal 'WIG HIJAB INSTANT' mula2 aku blurrr apakebenda pulak ni? Tak pernah dengar pun... then baru aku tau apakah itu 'WIG HIJAB INSTANT'... aku panggil tudung macam rambut jek... hahaha... and aku tau isu ni mmg tgh hot lepas kakak aku bagitau dalam minggu lepas macam tu... *memang selalu tertinggal train huhuhu*

Dan... aku tergerak hati nak update lepas aku baca komen kat blog tu *mintak maaf lupa nama blog tu... cari balik tadi tak jumpa plak... adessss*

Ada la beberapa orang yang cakap, style tu okey... sebab leher tutup and nmpak fashionable sikit... Erkkk... aku speechless jap lepas baca komen tu... Memang saling dok berbalas komen la kat situ... yang setuju dengan fesyen tu memang sah2 kena hentam... yang hentam balik tu pun siap guna ayat kasar lagi ahaksss...

Kalau ikut aku, aku pun macam nai join ja sembur dia tu... Tapi bila fikir balik, orang macam tu tak guna cakap kasar2 kena guna hadis or ayat al-quran sikit baru ada akal... haha... ye dok? sebab kalau dia nafikan ayat2 tu bermakna??????? hehe

Fikir-fikir la sendiri...

Kat bawah ni aku letak pic tudung tu okey?


 

 Kewajipan menutup aurat telah disebut oleh Allah Ta’ala di dalam al-Quran di beberapa tempat. Antaranya, Allah Ta’ala berfirman :
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Maksudnya : Katakanlah kepada wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangan mereka   dan memelihara kemaluan mereka, danjanganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanyaDan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya… (al-Nuur : 31)

credit : http://ilidalila.wordpress.com/2010/05/05/kewajipan-menutup-aurat/


Baca ayat kat atas tu... dan fahamkan maksud dia... dan tengok sendiri gambar fesyen tudung macam rambut yang aku letak kat atas tu... Kalau still tak paham boleh terus bukak link yang aku nyatakan kat atas tu... ada banyak maklumat tentang aurat... korang boleh baca sendiri, pahamkan, dan renung-renungkan.... :D

Erm... aku ada jugak terfikir... Siapa la yang cipta fesyen ni? Kalau tengok pada model yang sengal kat atas tu korang rasa? Aku mintak maaf... bukan saja-saja nak kata model atas ni sengal... Tapi korang fikirkan la kenapa dia boleh setuju nak jadi model yang kononnya tudung ni? For me, orang yang design tudung ni hanya ada dua kemungkinan... First, dia memang terlepas pandang or memang tak tahu dada pun adalah aurat dan bukan rambut semata-mata. Kedua... Dia memang ada niat nak jatuhkan islam... Wallahualam... Tapi apa yang aku tau... orang yang design fesyen tetapi tak menepati ciri-ciri dalam islam termasuk orang yang mengenakannya akan dikira berdosa... Sebab tu aku pernah cakap dekat kawan aku dulu, nak jadi fashion designer bukan senang... wallahualam... :)

So... aku hanya dapat berdoa dan berharap agar kita orang-orang islam terutama perempuan untuk memilih pemakaian begini. Dan orang lelaki pulak jangan la menyokong kerana aurat perempuan bukan hanya rambut seperti yang aku pernah nyatakan dalam en3 sebelum ni... Dada juga adalah aurat... Dalam ayat al-quran pun ada... kan aku ada kasi kat atas tu... jadi jangan menidakkan sesuatu yang dah ada dalam al-quran... ^^

Sama-sama jaga diri, aurat, dan ISLAM... 

Sekian~ kalau rasa tak setuju dengan apa yang aku cakap ni bolehla komen kat bawah ye... meyh aku nak tolong cuci otak korang... hihi... 


No comments:

Post a Comment